طب اسلامی از نگاه استاد خیراندیش

تعریف طب اسلامی :

مجموعه تفکرات حکمای پس از اسلام در جهان اسلام پیرامون طب و بهداشت را طب اسلامی گویند.

تعریف بهداشت:

حفظ تعادل چهار خلط را بهداشت می نامیم.

در زمان پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) یک پزشک مسیحی به محضر پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) آمد و گفت: آیا شما فرمودید به امتتان که به پیش ما نیایند؟ پیامبر(صلی الله عليه و آله وسلم) فرمودند: «تا زمانی که مسلمانان به دستورات اسلام عمل می کنند بیمار نمی شوند».

هر سال در روی تحقیقات علمی، تجدید نظر می کنند از این رو معلوم می شود که بنیه، بنیه صحیحی نیست اما روایات ثابت هستند و ما هم روی روایات کار می کنیم و پایه را روایات قرار دادیم و لذا پایه ما صحیح است پس علم ما می تواند شتاب بیشتری داشته باشد.

فرق درمان با شفاء :

شفاء درمان جسم همراه با روان است اما درمان فقط جسم را شامل می شود.

حلال و حرام :

حرام ها بیماری زا و حلال ها سازگار با نظام هستی هستند و در بین حلالها یک سه طيبات داریم که اینها غذاهای برتر هستند و یک سری غذاهای ادنی و پست داریم و یک سری داروهای برتر داریم؛

مثل: عسل، انجیر، زیتون، انگور، خرما، انار. اینها غذاهایی هستند که متخصصان باید به این ها توجه ویژه بکنند.

در هیچ جای قرآن کلمه حلال به تنهایی نیامده است؛ بلکه بصورت «حلالا طيبأ» آمده است.

«طيب» غذایی موافق با فطرت انسان است. یعنی غذایی که با خوردن آن هیچ عارضه ای در بدن ایجاد نمی شود.همان غذایی که تمام پیامبران از آن خوردند و هیچ بیمار نشدند.

طيب، رشد روحی می دهد، نوشابه ای که از ده ماده مضر تشکیل یافته است آیا می تواند طیب باشد؟ یک غذای حرام، ما را سیر می کند اما عوارض دارد یا ادرار، زخم را درمان می کند عسل هم می تواند، اما در ادرار که نجس است به روح آسیب می رساند، یا جگر گرگ، یکی از بهترین داروها برای بیماری های سرد است اما حرام است.

طبيب باید خواص تمام داروها را بداند تا در موارد اضطرار در جایی که دارو نبود از آنها استفاده کند.

تعریف غذا:

غذا یعنی بازگشت چهار خلط از دست رفته به بدن.

روایت: یک یهودی آمد محضر امام صادق (علیه السلام) و گفت: اگر شما می گویید قران کتاب کاملی است پس چرا درباره طب، مطلبی ندارد. حضرت فرموند: «قران ما گل طب در نیم آیه خلاصه کرده است»: «كلوا و اشربوا ولا تسرفوا»: ما وقتی که اسراف را از دیدگاه مزاج شناسی تعریف می کنیم می بینیم که اسراف نکردن، موجب پیشگیری تمام بیماریها می شود و اسراف، موجب بیماری می شود؛ اگر یک شخص در جایی باید سردی بخور گرمی خورد بیمار می شود و این اسراف است، یا برعکس.

نکته: در شرق و غرب با خون خوک ژامبون درست می کنند لذا خوراک آنها پاک نیست تعریف دیگر از طب اسلامی پالایش اطلاعات طبی جاری در جهان اسلام را طب اسلامی گویند. چون طب کلاسیک با

اسلامی در تعریف انسان، اختلاف نظر دارند لذا در درمانش هم اختلاف دارند.

امتیازات طب اسلامی:

١- توجه به معنویات

٢- اصلاح روان را

۳- اصلاح تغذیه

۴- تغذیه بر طبق مزاج

۵- کاهش غذای پخته

۶- اصلاح ترکیبات غذا

۷- اصلاح خون

سه روش تشخیص در طب اسلامی وجود دارد:

۱- مزاج شناسی

۲- نبض

٣- ادرار و مدفوع

در بین این سه روش، مزاج شناسی کامل تر ، جامع تر و فراگیرتر است.

نبض هم یک روش فوق تخصصی است که هوشیاری خاصی را می طلبد و برای کسانی که نمی توانند حرف بزنند مثل اطفال و افراد مسن، روش خوبی است. نبض تجلی روح برآمده از اخلاط چهارگانه در سراسر بدن است.

اول، خلط در سراسر بدن پخش می شود که دارای بخاراتی است که اسم این بخارها، ارواح مادی است مثل عطر که از بس لطیف است دیده نمی شود و معادل این در بدن، روح مادی است و این اخلاط می توانند با انواع موسیقی تغییر پیدا کنند و لذا وقتی یک موسیقی خاصی را گوش می کنیم، نبض تغییر می کند و نوع دیگر موسیقی، نبض دیگری را به وجود می آورد. نبض عمومی، ۹ نبض و تخصصی، ۲۴ نبض و فوق تخصصی، ۱۰۴ نبض و نبض ضروری، 3 نبض است.

نبضی که پر و آرام است دموی می باشد و نبضی که پر و تند میزند صفراوی و نبضی که ضعیف و آهسته می زند بلغمی و نبضی که ضعیف ، تیز و تند میزند سوداوی است.

طبيب موفق کسی است که مزاج شناسی را کامل تر و دقیق تر به کار بگیرد، نه زمانی که داروهای بیشتری را به کار بگیرد.

هر کشوری که طب نداشته باشد ادعای آن کشور پیرامون استقلال، یک شوخی سیاسی بیش نیست.

طب ایرانی ، ،‌طب سنتی ، طب اسلامی ، طب ایرانی اسلامی

برگرفته از کتاب مزاج شناسی دکتر خیراندیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *